محصولات
ژانویه 19

بی کربنات سدیم (جوش شیرین)

بی کربنات سدیم که معمولا به عنوان جوش شیرین یا بی کربنات سودا نیز شناخته می‌شود، یک جامد سفید رنگ با ظاهر بلوری است که اغلب به صورت پودر با دانه‌بندی ریز به فروش می‌رسد. جوش شیرین کمی شور مزه است و خاصیت نسبتا قلیایی دارد. ترکیب معدنی حاوی این نمک در چشمه‌های آب شور و چشمه‌های معدنی یافت می‌شود. از این ماده اولیه در گرید خوراکی و در صنایع تهیه نان و شیرینی‌پزی برای افزایش حجم خمیر و جوش در خمیر نان استفاده می‌شود. علاوه بر آن برخی فرمولاسیون‌های مواد غذایی، حاوی بی کربنات سدیم به عنوان بافر pH هستند که ثبات و ماندگاری محصول خوراکی را افزایش می‌دهد. ضمن اینکه امکان هضم بهتر غذا را مهیا می‌کند. انواع رشته فرنگی آماده طبخ و همچنین نوشیدنی‌های انرژی‌زا و قهوه یا چای آماده از آن جمله هستند.

بی کربنات سدیم یک نمک معدنی است که از کاتیون سدیم (Na+) و آنیون بی کربنات (HCO۳–) تشکیل شده و فرمول شیمیایی آن (NaHCO۳) است. این ترکیب برای اولین بار در سال ۱۷۹۱ توسط شیمیدان فرانسوی به نام نیکلاس لبلانک تولید شد. در سال ۱۸۴۶ دو نانوای آمریکایی، جان دوایت و آستین چرچ اولین کارخانه تولید جوش شیرین از کربنات سدیم و دی اکسید کربن را در آمریکا تأسیس کردند. خواص ضد عفونی کننده بی کربنات سدیم موجب شده در صنایع دارویی نیز بسیار با ارزش باشد. بیماری‌های مزمن کلیه، سوزش معده، سنگ‌های کلیوی، افزایش اسید اوریک و اسیدوز متابولیک، همه با بی کربنات سدیم قابل درمان هستند. علاوه بر آن این ماده به طور مؤثر دندان و لثه را تمیز می‌کند و اسیدیته طبیعی دهان را کاهش می‌دهد.

بی کربنات سدیم دارای گیرد صنعتی نیز می‌باشد که دارای خلوص و کیفیت کم‌تری نسبت به جوش شیرین خوراکی است. از گرید صنعتی این ماده در صنایع تولید پلاستیک و پلیمرهای پیچیده به عنوان تصفیه کننده و کاتالیزور استفاده می‌شود. این ترکیب بوی سولفید موجود در تصفیه خانه‌های فاضلاب را کنترل می‌کند. همچنین با رشد بیولوژیکی میکروارگانیسم‌ها مقابله می‌کند. کپسول‌های آتش‌نشانی خشک و حاوی مواد شیمیایی که در خانه‌ها و مشاغل استفاده می‌شود نیز حاوی سدیم بی کربنات برای مقابله با آتش‌سوزی‌های ناشی از جریان الکتریکی است. از نظر شیمیایی نیز این ماده برای گوگرد زدایی در مسیر دودکش خروجی به کار می‌رود. این فرآیند گازهای صنعتی را قبل از انتشار در جو تصفیه می‌کند.

بی کربنات سدیم

جدول آنالیز Bicarbonate of Soda

NO. Property Specification Result
1 Content (NaHCO3) 99.0 – 100.5% 100.22
2 AS ≤ 0.0001 % Passes
3 Heavy Metal (Pb) ≤ 0.0005% Passes
4 Loss on Drying ≤ 0.20% 0.04
5 PH ≤ 8.5% 8.22
6 NH4 Passes Passes
7 Clarify Passes Passes
8 Chlorides ≤ 0.20% 0.18
9 Whiteness ≥ 85 91.43
دانلود نسخه PDF جدول آنالیز

خرید بی کربنات سدیم

این محصول توسط شرکت‌ها مختلف و با ظرفیت‌های متنوعی عرضه می‌شود. برخی از نمونه‌های عرضه شده توسط احرار شیمی عبارتند از:

  • کیسه 25 کیلویی چین

امکان خرید جزئی با هر ظرفیتی ممکن است.

در صورت نیاز می‌توانید نمونه محصول را به صورت رایگان دریافت کنید. (تست محصول)

برای استعلام موجودی و دریافت قیمت با ما تماس بگیرید.

تماس با ما

دیدگاه نوشتن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *