محصولات
آوریل 05

کربوکسی متیل سلولز (CMC)

کربوکسی متیل سلولز یک پلی ساکارید خطی، بلند زنجیر، محلول در آب و غیر یونی است که نوع خالص آن به شکل پودر سفید متمایل به کرم رنگ و فاقد مزه و بو است. این ترکیب یک عامل غلیظ‌کننده می‌باشد که از واکنش سلولز با مشتقاتی از اسید استیک ساخته می‌شود. به این ماده صمغ سلولزی نیز می‌گویند و معمولا به‌صورت نمک‌سدیمی آن یعنی کربوکسی متیل سلولز سدیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده به طور وسیعی در صنایع غذایی به عنوان صمغ غذایی عمل می‌کند و میزان چسبندگی غذا را افزایش می‌دهد. علاوه بر آن کاربردهای گسترده‌ای در داروسازی، مواد شوینده، روان‌کننده‌ها، افزودنی‌های غذایی و بسیاری از موارد دیگر دارد.

ساختار کربوکسی متیل سلولز

کربوکسی متیل سلولز (با نام اختصاری CMC) ترکیبی پلیمری از خانواده سلولز است که به برخی از گروه‌های هیدروکسیل مونومرهای گلیکوپیرانوز که ساختار سلولز را تشکیل می‌دهند، متصل است. این ترکیب می‌تواند به عنوان امولسیفایر، نگهدارنده، تثبیت‌کننده، عامل چسبندگی و کشندگی، جاذب آب و تغلیظ‌کننده مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل از آن برای کش‌دار کردن و قوام آمدن بستنی و افزایش مقاومت آن در برابر ذوب شدن استفاده می‌شود. همچنین این ماده در تولید انواع شیرینی، بیسکویت، کیک، کلوچه، آب‌نبات، آبمیوه‌ها، نوشیدنی‌های مایع، محصولات لبنی و گوشتی، غذاهای منجمد، ماکارونی‌های فوری، کنسروها و کمپوتهای میوه استفاده می‌شود. علاوه بر آن به دلیل اینکه CMC یک پلی ساکارید کم‌کالری است، در تولید مواد غذایی رژیمی مانند نان‌ها، نوشیدنی‌ها و سس‌های رژیمی نیز کاربرد دارد.

کاربردهای صنعتی

کربوکسی متیل سلولز در صنایع کاشی‌ و سرامیک به عنوان تثبیت‌کننده جلا، نگهدارنده و جذب‌کننده‌‍ آب، تشکیل‌دهنده لایه، غلظت‌دهنده و بهبوددهنده استحکام قطعه قالب شده استفاده می‌شود. این ماده در شکل‌گیری و چسبندگی بین لعاب و چینی، ملات نسوز و همچنین زیبایی و درخشندگی محصول نهایی تاثیرگذار است. در صنعت رنگ و رزین نیز به عنوان عامل کنترل ویسکوزیته در رنگ‌های امولسیونی و لاتکسی، پایدارکننده سوسپانسیون و ذرات کلوئیدی قابل استفاده است. حضور این ماده در رنگ موجب روان شدن و در نتیجه بهبود حرکت قلم‌مو می‌شود. همچنین خواص و ویژگی‌هایی چون تعلیق‌سازی ذرات، ابقای رنگ، محافظت از پوست، پراکندگی یک دست، زدایندگی چرک و لکه، غلظت‌بخشی، تثبیت‌کنندگی و روان‌سازی در این ماده سبب شده‌اند که از کربوکسی متیل سلولز در تولیدات آرایشی و دارویی نیز کاربرد گسترده‌ای داشته باشد.

کربوکسی متیل سلولز

جدول آنالیز Carboxymethyl Cellulose

NO. Test Items Specification (GB1904-2005) Test Data
1 Exterior White or Yellowish Powder White or Yellowish
2 Viscosity (1% solu.s), mpa.s 2500 ⁓ 3000 2700
3 Degree of substitution ≥ 0.70 0.80
4 pH (25 ͦ C) 6.5 ⁓ 7.5 6.93
5 Moisture, % ≤ 8.0 6.30
6 Purity, % ≥ 99.5 99.53
7 Heavy Metal (Pb), % ≤ 0.002 ≤ 0.0015
8 Iron (Fe), % ≤ 0.02 ≤ 0.02
9 Arsenic (As), % ≤ 0.001 ≤ 0.0002
10 Lead (Pb), % ≤ 0.0005 ≤ 0.0005
11 Conclusion PASS
دانلود نسخه PDF جدول آنالیز

خرید کربوکسی متیل سلولز

این محصول توسط شرکت‌ها مختلف و با ظرفیت‌های متنوعی عرضه می‌شود. برخی از نمونه‌های عرضه شده توسط احرار شیمی عبارتند از:

  • کیسه 25 کیلویی

امکان خرید جزئی با هر ظرفیتی ممکن است.

در صورت نیاز می‌توانید نمونه محصول را به صورت رایگان دریافت کنید. (تست محصول)

برای استعلام موجودی و دریافت قیمت با ما تماس بگیرید.

تماس با ما

دیدگاه نوشتن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *