محصولات
مارس 13

دی پروپیلن گلیکول

دی پروپیلن گلیکول (به اختصار DPG) مایعی ویسکوز، بی‌رنگ، شفاف، با بوی مشخص و جاذب رطوبت است که به راحتی با آب و انواع روغن و هیدروکربن ترکیب می‌گردد. این ترکیب عضوی از خانواده گلایکول‌ها است. گلایکول‌ها به خانواده الکل‌های دو عاملی تعلق دارند که با نام دی-اُل شناخته می‌شوند و دارای دو گروه هیدروکسیل هستند که به اتم‌های کربن مختلف متصل می‌شوند. این مایع از ۳ ترکیب آلی ایزومریک تشکیل می‌شود و از مشتقات پروپیلن اکساید محسوب شده و در یک پروسه دو مرحله‌ای تولید می‌گردد. در مرحله‌ی اول پروپیلن اکساید با آب واکنش نشان داده و مخلوطی از دی پروپیلن گلایکول و مونو پروپیلن گلایکول به دست می‌آید و در مرحله‌ی دوم دی پروپیلن گلایکول توسط تقطیر از مونو دی پروپیلن گلایکول جدا شده و دی پروپیلن گلایکول خالص به دست می‌آید.

دی پروپیلن گلیکول در عطر

دی پروپیلن گلیکول دارای نام‌های دیگری نظیر دی پروپیلن گلایکول، اکسید پروپانول گلایکول و دیا پروپیلن است و فرمول شیمیایی آن (C3H14O3) می‌باشد. این ماده نسبت به دیگر گلایکول‌ها کاربرد وسیع‌تری دارد. زیرا از سمیت کمتر، قدرت حل شدگی بیشتر، ویسکوزیته بالاتر و کیفیت مطلوب‌تری برخوردار است. این ماده اگرچه بوی بسیار ضعیفی دارد، اما می‌تواند زنجیره‌های مولکولی عطر را پایدار نگه دارد و همین خاصیت باعث شده که این ماده در صنعت عطرسازی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد. در واقع قدرت و ماندگاری یک عطر، براساس میزان غلظت دی پروپیلن گلایکول موجود در آن تنظیم می‌شود. استفاده از این ماده در محصولات آرایشی بهداشتی و مراقبت از پوست و مو، سبب بهبود بافت و پایداری فرمولاسیون آنها می‌شود. به همین دلیل در محصولاتی مانند کرم پودر، ضدآفتاب، رنگ مو، ضدتعریق، نرم‌کننده، شامپو، حالت‌دهنده مو، دئودرانت، محصولات اصلاح صورت و سایر محصولات متنوع مراقبت از پوست و مو وجود دارد.

دی پروپیلن گلیکول سبب می‌شود که روغن‌های مختلف در شرایط خاص با یکدیگر مخلوط شوند. این خاصیت باعث شده که این ماده در روغن‌های برش، روان‌سازهای نساجی و صابون‌های صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این ماده به دلیل توانایی حل کردن روغن کرچک (کستراویل)، در تولید روغن ترمز خودرو کاربرد دارد. این ترکیب به دلیل آهسته بودن زمان تبخیرش، به عنوان حلال در رنگ‌ها، پوشش‌ها، لعاب‌ها و لاک‌ها نیز کاربرد دارد. به این ترتیب خواص رنگ‌ها بهبود پیدا کرده و زمان مناسب ماندن رنگ برای مصرف را طولانی‌تر می‌کند.

دی پروپیلن گلیکول

جدول آنالیز Dipropylene Glycol

NO. Item Specification Result
1 Appearance Transparent and colorless liquid Without mechanical suspensions
2 Assay (%) 99.5 min 99.6814
3 Color (Pt-CO) 10 max 7
4 Moisture (%) 0.2 max 0.014
5 PG (%) 0.3 max 0.184
6 TEG (%) 0.1 max None
7 Specific Gravity (20/20 ͦ C) 1.020-1.025 1.024
8 Acidity (mg/kg) 30 max 8.6
9 Residue on ignition (mg/kg) 80 max 16
10 Fe (mg/kg) ≤1.0 0
دانلود نسخه PDF جدول آنالیز

خرید دی پروپیلن گلیکول

این محصول توسط شرکت‌ها مختلف و با ظرفیت‌های متنوعی عرضه می‌شود. برخی از نمونه‌های عرضه شده توسط احرار شیمی عبارتند از:

  • بشکه 220 لیتری

امکان خرید جزئی با هر ظرفیتی ممکن است.

در صورت نیاز می‌توانید نمونه محصول را به صورت رایگان دریافت کنید. (تست محصول)

برای استعلام موجودی و دریافت قیمت با ما تماس بگیرید.

تماس با ما

دیدگاه نوشتن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *